I dag har klassen udover "blog" noget der hedder materiel design hvor opgaven bestod i at filte uld og pynte en hat med det. Nogle i klassen er rigtig gode til opgaven, andre (bland andet mig) har stukket sig så mange gange i fingeren at beslutningen om at stoppe faldt let. Nu det praktisk musiske forløb har som centralt element de 5 virksomhedsformer vil vi nu udforme disse . Mediet i kurset materiel design var at filte, gennem filtningen havde vi kommunikation, håndværk og en oplevelse. Summen af disse giver mulighed for den analytiske virksomhed.
Kommunikationsvirksomheden kan vi tillægge det kommunikative sammenspil på tværs af klassen med hht. design, udtryk og udstråling af produktet (hat).
Håndværksvirksomheden blev realiseret gennem mediet "filtning".Vi havde en filtnål, en skumgummiplade og uld til rådighed. Sammenføringen af materialerne og den menneskelige evne til "håndværk" producerer produktet.
Det at filte er for mange af os et helt nyt fagligt område, nogle af os (blandt andet jeg) var håndværkslig utalenteret og endte med blodige fingre i stedet for et færdigt produkt. Andre viste sig at være meget kreative og meget begavet på denne kant.
Reflekterende (analysevirksomheden), i folkeskolen bliver der lagt for lidt værdi i den håndværksmæssig retning, nogle viste sig talentfulde, hvorimod andre har sine talenter andetsteds.
I den daglige undervisning (også matematik), burde og skulle vi som kommende lærere indrage det praktisk musiske i undervisningen, da vi så fagligt kan nå flere elever på deres præmisser.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar