Da jeg stod op i dag var det mørkt og min frustration over at skulle til et "Musik" kursus ophøjede ikke min motivation. Vi kom ind i musiklokalet (selvfølgelig med den obligatoriske 5 kronerskaffe fra kantinen) stod der en venlig lærer med langt hår og et bredt smil på læberne. Min overvejelse var,"hvad fanden skal man som kommende matematiklærer bruge det der musik til". Læreren opfordrede os så til at tage en tromme hver og sætte sig i en "pædagogisk halvkreds".
Han formulerede en opgave som gav en tilgang til brøkregning via takt, noder, og "puls".
Mediet i dether er musikken som giver tilgang til kommunikationenvirksomheden håndværsomsvirksomheden og oplevelsesvirksomheden som danner grundlag for analysevirksomheden.
Den håndversligevirksomhed var selve aktionen at spille på trumme. Til koordination af hvad vi alle sammen brugte vores "håndværkslige evner" til bruger vi den Kommunikativevirksomhed. Vi interagerer med musik "takt" og det verbale "sang" i selve rummet musik. Oplevelsen havde vi ved at Kommunikationsvirksomheden, mediet og de håndværkslige evner sammarbejder. vi lavede noget man kan sammenligne med musik, måske lidt.
Resumerende (analysevirksomheden), det er en god ide at feks bruge brøker for at tilgængeliggøre feks. begrebetet brøk ved hjælp af noder, trummer og en ny synsvinkel.
I nudagens folkeskole er man ikke kun matematiklærer eller kun dansk lærer, man har vel en proffesion men det er nok kun en lille del af arbejdet. Man skal kunne alt muligt i folkeskolen og være meget fleksibel, ikke kun i sine liniefag men inddrage alle folkeskolens facetter i elevens dannelse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar